Vieraskynä – Hoivamedia

Hei sinä sotealan yrittäjä, joka tarjoat palveluita asiakkaan kotiin!

KIITOS, että tarjoat palveluita sinne, missä niitä eniten kaivataan! Uhhuh, miten tärkeää työtä teetkään! Vaikka et itse tekisi varsinaista kenttätyötä ja kohtaisi asiakkaitasi päivittäin – mahdollistat yrityksesi toiminnalla sen, että apua tarvitsevat ja heikommassa asemassa olevat ihmiset saavat tarvitsemansa avun heidän omassa turvallisessa ympäristössään. Ilman apuanne hyvinvointialueet ja apua tarvitsevat olisivat äärimmäisessä hädässä.

Ratkaisevan Tekijän Sallan kehittämä verkkopalvelu eli ”portaali” on mielestäni oiva vapauden mahdollistaja. Jokaisella avun tarvitsijalla pitäisi olla oikeus ja mahdollisuus valita (tai vähintään toivoa) tahot, jotka palveluita tuottavat. Onhan kyseessä apua tarvitsevien kodit, eikä missään nimessä ole samantekevää, kuka tai ketkä vierailevat heille hyvin tärkeässä ja henkilökohtaisessa ympäristössä.

Moni apua tarvitseva on voinut tyytyä vuosia huonoon kohteluun, sillä tietoa paikallisista palveluntuottajista, palveluista ja palveluiden hinnoista ei ole ollut saatavilla, tai niitä on tosissaan pitänyt osata etsiä. On siis nöyränä otettu vastaan sitä mitä on ollut saatavilla. Enemmistöllä avuntarvitsijoista ei yksinkertaisesti ole riittävästi voimavaroja tai kykyjä lähteä etsimään tietoa, saati ”kilpailuttamaan” tai vaihtamaan palvelun tarjoajaa. Kyseisen portaalin avulla omaistenkin on sata kertaa helpompi vertailla palveluita, kun ne löytyvät yhden osoitteen takaa.

Palveluiden helposti löydettävyys lisää avun tarvitsijoiden vapautta ja itsenäisyyttä. He voivat muun muassa vertailla, lukea kokemuksia ja ottaa itse helposti yhteyttä palveluiden tarjoajiin. Passiivinen avun vastaanottaminen ja -saaminen muuttuu aktiiviseksi osallisuudeksi, mikä myös edesauttaa hoitoon sitoutumista sekä tasapuolisemman asiakassuhteen syntymistä.

Nykyään on ihan normaalia, että esimerkiksi kotihoito käy lukuisia kertoja päivässä yksittäisen asiakkaan kotona. Ja kuten hyvin tiedätte, tänä päivänä koti on se paikka, jossa hoitoa saa ja hoitoa annetaan. Ei siis ole se ja sama, ketkä siellä kotona ”ramppaa” ja millaiset kohtaamisen taidot heillä on. Mielestäni asiakkaan koti on ”pyhä”, eikä sinne voi mennä milloin ja miten tahansa. Tiedän erään monisairaan lähes päivittäistä kotiapua tarvitsevan henkilön, joka joutui aikoinaan perumaan käyntejä tiheään, sillä hoitajan läksyttävään ja syyllistävään sävyyn puhuminen lannisti mielialaa entuudestaan. Voitte arvata, että vaikutukset olivat täysin päinvastaiset, mitä hoitosuhteella tavoiteltiin.

Arvostan jokaista soteyrittäjää suuresti! On hienoa nähdä, että osa teistä on hypännyt mukaan Ratkaisevan Tekijän portaaliin. Uskon vahvasti, että siitä on hyötyä yrityksellenne (jollei vielä, niin varmasti myöhemmin tulevaisuudessa), sekä teidän asiakkaillenne ja heidän omaisilleen. Tämän kaltaiset palvelut ovat ehdottomasti nykypäivään kuuluvia, ja vapaus valita on meidän kaikkien oikeus – myös heikommassa asemassa olevien. Jokainen yrittäjä voi aina pyrkiä parantamaan palveluidensa laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Palveluiden helposti saatavuus on myös yksi laatua lisäävä tekijä – ehkä jopa se ratkaiseva tekijä? Lisäksi henkilökohtaisesti uskon, että konkreettisimpana ja parhaimpana laadun takaajana toimii juuri ne oikeat huipputyöntekijät, jotka aidosti osaavat ja todella haluavat kunnioittaa asiakasta sekä työympäristöään eli asiakkaan omaa kotia.

Tämän kirjeen muodossa olevan blogitekstin ensisijainen tarkoitus on kiittää teitä sotealan yrittäjiä tekemästänne hyvästä ja merkityksellisestä työstä! Toisen kodissa työskenteleminen voi joskus olla todella voimia vievää ja stressaavaa – jatkuvasti saa olla tuntosarvet pystyssä ja kuulostella. Tähän kun lisätään aikataulupaineet, oman henkilökohtaisen elämän haasteet, riittämättömyyden tunteet, väsymys, tai puhumattakaan yrittäjälle kuuluvista esihenkilön velvollisuuksista, jatkuvasta soteyrittäjiä hankaloittavasta byrokratiasta tai ihan vaan vaikka omista tunteista, jatkuvasta nälästä ja hormoneista – heh.

Soteyrittäjän riittämättömyyden tunne voi syntyä helposti kokonaistyömäärästä, sekä ristipaineesta työn ja vapaa-ajan välillä – olisi hallinnolliset asiat hoidettavana, mutta työntekijöiden sairastuessa ja lomaillessa on pystyttävä olemaan enemmän kentällä, jotta asiakkaat saavat tarvitsemansa avun. Kotona odottaa toinen arki – oma perhe ja koti kaipaavat huolenpitoa, tekemättömien hallinnollisten tehtävien odottaessa tekijäänsä.

Perustin oman yrityksen, Hoivamedian kesällä 2024. Monipuolisten assistenttipalveluiden avulla haluan tukea sinua selviämään ihan tavallisesta soteyrittäjän arjesta. Haluan, että saat toivomasi tasapainon kodin ja työn välille, jotta voit nauttia työstäsi ja että energiaa jää muuhunkin kuin arjesta ”selviytymiseen”. Olen apunasi, jotta sinun ei tarvitsisi enää tehdä iltaisin ja viikonloppuisin mitään yritykseesi liittyviä asioita, vaan voisit keskittyä sinulle tärkeisiin ja mieleisiin asioihin, kuten perheeseen, ystäviin ja harrastuksiin.

Voisiko sotealaan erikoistunut etäassistentti olla se yksi helpottava tekijä sinun tämänhetkiseen arkeesi? Voin auttaa sinua esimerkiksi somen ylläpitämisessä, rekrytoinneissa, viestinnällisissä asioissa, raportoinneissa, tai missä ikinä koet tarvitsevasi apukäsiä. Hoivamedian avulla vapautat aikaa kalenteriisi ja pystyt keskittyä niihin tärkeimpiin eli omiin työntekijöihin ja asiakkaisiin paremmin.

Hoivamedia on mukana Ratkaisevan Tekijän etuohjelmassa – kaikki Ratkaisevat tekijät saavat -10 % alennuksen some- ja assistenttipalvelupaketeistani. Lisätietoja palveluista löydät osoitteesta: www.hoivamedia.fi

Hoivamedia on soteyrittäjien puolella! 💙

#yhdessäkohdaten #kohtitasapainoa #aidostivälittäen

Priska Ruotsalainen
Sote-alan assistentti
Hoivamedia

Scroll to Top