Omavalvontasuunnitelma sosiaali- ja terveyspalveluissa – vastuullisen toiminnan kulmakivi
Omavalvonta on keskeinen osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamista. Uuden Valvontalain ja Valviran määräyksen myötä omavalvonnan merkitys on entisestään korostunut – kyse ei ole viranomaisille tai valvojille laadittavasta asiakirjasta, vaan arjen työkalusta palveluntuottajille.
Mikä on omavalvontasuunnitelma ja miksi se on tärkeä?
Omavalvontasuunnitelma toimii konkreettisena työvälineenä, jolla palveluntuottaja seuraa ja ohjaa omaa toimintaansa. Se kattaa muun muassa:
- Palvelujen laadun ja turvallisuuden varmistamisen
- Henkilöstöresurssien riittävyyden seurannan
- Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisen
- Poikkeamien ja palautteiden käsittelyn
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan kaikki palveluyksikön sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröidyt palvelut. Suunnitelmassa tulee näkyä palveluyksikön kaikkien palvelupisteiden tuottamat palvelut.
Valviran määräys ohjaa sisällöllisesti
15.5.2024 voimaan tullut Valviran määräys tuo täsmennyksiä omavalvonnan toteutukseen. Se varmistaa, että suunnitelmat ovat ajan tasalla suhteessa:
- Uuteen valvontalakiin
- Asiakastietolakiin
- Sekä muihin viranomaisvaatimuksiin
Omavalvonta on arjen työtä
Omavalvonta ei ole pelkkä asiakirja kaapissa – se on elävä osa arjen toimintaa. Sen onnistuminen edellyttää johdon sitoutumista, henkilöstön osallistamista ja jatkuvaa seurantaa. Suunnitelma ei saa jäädä irralliseksi vaan sen tulee ohjata toimintaa, varmistaa asiakaslähtöisyys
ja tukea ammatillista työskentelyä. Omavalvontasuunnitelma tulee kirjoittaa selkokielellä, ja kuvata arjen tosiasiallista toimintaa juuri niin kuin se toteutuu.
Suunnitelmaan tulee kirjoittaa myös auki kehittämisen kohteet ja miten omavalvontaa tullaan muuttamaan ja kehittämään. Julkisesti nähtävillä olevan omavalvontasuunnitelman myötä palveluntuottajan toimintaa voi valvoa työntekijöiden ja vastuuhenkilöiden lisäksi myös asiakkaat ja omaiset/läheiset. Omavalvonta on jokaisen palveluntuottajan työkalu vastuulliseen ja turvalliseen toimintaan. Valviran määräys tarjoaa selkeät raamit, mutta vastuu suunnitelman toteuttamisesta ja kehittämisestä on aina palveluntuottajalla itsellään.
Omavalvontasuunnitelma voi tuntua haastavalta, mutta siihen on saatavilla ohjausta ja tukea. Hyvin tehty suunnitelma on konkreettinen ja käytännön läheinen, jolloin sen päivittäminen ja muutosten seuranta on ketterää. Vaarana on, että huomaat innostuneesi omavalvonnasta ja innostat myös henkilöstön mukaan yhteiseen tekemiseen!
Mikäli kaipaat vinkkejä ja innostajaa omavalvonnan kehittämiseen, ota yhteyttä info@omavisio.com. Ratkaiseville Tekijöille tarjoamme alkukartoituksen lisäksi -10% alennuksen palveluistamme! Lue lisää jäsenedusta!
Löydät meidät myös somesta: Instagram ja Facebook
Kirjoittaja Jonna ja Helena / Omavisio Oy
