Yhä useampi ikäihminen haluaa asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Toisaalta tiukentuneet asumispalveluiden kriteerit ovat johtaneet tilanteeseen, jossa kotona saatetaan asua myös omien ja omaisten toiveiden vastaisesti. Toimintakyvyn heiketessä kotona asumisen turvallisuutta pyritään mahdollistamaan monipuolisten kotiin vietävien palveluiden avulla.
Kokosimme yhdessä senioripalveluiden asiantuntija Teija Revon kanssa ohjeet siihen, kuinka hyödyntää oman alueen maksutonta palveluneuvontaa turvallisen kotona asuminen tukemiseksi. Palveluneuvontaan voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä moninaisissa arkeen ja kotona asumiseen liittyvissä kysymyksissä, joita ovat kotihoitoon ja kotihoidon tukipalveluihin liittyvät asiat. Kotihoito sisältää mm. liikkumiseen, pukeutumiseen, henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimiseen, ruokailemiseen tai lääkehoitoon liittyviä asioita. Kotihoidon tukipalveluiksi taas kutsutaan siivouspalvelua, ateriapalvelua, vaatehuoltopalvelua, asiointipalvelua sekä osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävää palvelua.
Jokaisella alueella on maksutonta ohjausta ja neuvontaa tarjoava taho, josta saa apua kotona asumiseen ja palveluihin liittyviin kysymyksiin. Neuvontaan voivat ottaa yhteyttä niin ikäihmiset kuin heidän omaisensa.
Toimi näin:
- Ole yhteydessä oman alueesi palveluneuvontaan(yhteystiedot löydät tämän jutun lopusta)
- Kerro tilanteestasi ja siitä, mihin kaipaat arjessasi apua.
- Palveluneuvonnan työntekijä kartoittaa tilanteesi, kertoo saatavilla olevista vaihtoehdoista ja antaa toimintaohjeet seuraavaan vaiheeseen.
- Jos tilanteesi vaatii laaja-alaisempaa palvelutarpeen arviota, ohjaa palveluneuvoja asiasi eteenpäin.
Palvelutarpeen arviossa kartoitetaan ikääntyneen fyysinen, kognitiivinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky. Lisäksi huomioidaan asumisturvallisuuteen liittyviä tekijöitä, kuten asunnon esteettömyys. Kun sosiaalialan ammattilainen on arvioinut palvelutarpeen, voidaan ikääntyneelle myöntää tilanteeseen sopivia palveluita kuten kotihoitoa tai kotihoidon tukipalveluita. Mikäli palveluille todetaan tarve, suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa palvelukokonaisuus, joka tukee asiakkaan toimintakykyä ja kotona pärjäämistä. Hyvinvointialue tai kunta voi tuottaa palvelut joko itse, ostopalveluna tai myöntämällä palveluihin palvelusetelin. Palveluseteli on maksusitoutumus, jolla asiakas voi ostaa palveluita hyvinvointialueen hyväksymiltä palveluntuottajilta.
Palvelutarpeen arviossa voidaan myös todeta, ettei tarvetta palveluiden myöntämiselle ole. Silloin yksi vaihtoehto voi olla palveluiden hankkiminen itse maksettuna. Kotiin vietävistä palveluista voi hakea kotitalousvähennystä. Palveluita voi ostaa myös omille vanhemmilleen, isovanhemmilleen tai appivanhemmilleen. Kotitalousvähennystä omassa verotuksessaan hakee se henkilö, joka palvelut maksaa. Voit lukea lisää kotitalousvähennyksestä täältä.
Ikäihmisten palveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa tarjoavat myös monet järjestötoimijat sekä yritykset, kuten Ratkaiseva Tekijä ja Navisos Oy.
Hyvinvointialueiden ikääntyneiden palveluneuvontojen verkkosivut: